dimarts, 18 de juny del 2013

El programa 'Volem Opinar' d'aquest dilluns 17 juny, 2013 va començar parlant d'anècdotes amb el franquisme. L'exministre franquista, José Utrera, diu per sorpresa 'Volem Opinar': Fonts agrair la seva inesperada trucada al secretari general del Moviment 'com un espectador més. Generalment els ministres franquistes que queden vius, cada vegada menys, no donen massa la cara




Què opina de la situació actual d'Espanya?
- Vivim una situació de crisi molt forta. No només una situació de crisi econòmica. La qual cosa és normal que es produeixin en cicles. Però una crisi en valors morals. El sentit social s'ha perdut per complet.
Jo, a Sevilla, vaig fer 37.000 habitatges. Sembla que això s'ha oblidat. Doncs sí que ho vaig fer! Per a mi no hi havia més raó del Moviment que el poder fer alguna cosa pels altres! No hi havia un altre motiu! Jo no dic que fes coses boníssimes i que els altres van ser tots dolentíssims, però jo vaig fer el que vaig fer. Els meus vuit fills respecten el que vaig fer, encara que cadascun tingués la seva opinió. Encara que com servent d'un sistema polític que tingués les seves contradiccions i pogués tenir els seus errors jo he estat lleial.

    
Nart - Quina relació el mantenia amb el pare de Ruiz Gallardón, que era un opositor radical al franquisme?

    
Utrera - Doncs normal. Doncs vaig tenir una relació estupenda amb ell fins que va morir.

    
Utrera - Quan es produeix el 23-F algú malparit em va lligar a mi amb aquell moviment amb el qual no tenia res a veure. Ni ho reprovo, ni ho enalteixo. Però jo no tenia res a veure. Llavors m'arriben a la Direcció de Seguretat. I qui m'acompanya per defensar [com advocat] va ser el meu sogre José María Ruiz Gallardón. Amb el que tenia jo una fraternal amistat, encara que ell pensés d'una manera i jo d'una altra. Al final ell va dir moltes coses que podrien ara utilitzar-se per presentar-lo com algú favorable al règim que jo defensava. Potser és excessiu el que li dic.

    
Nart - El Sr Ruiz Gallardón és una persona mereixedora de respecte, perquè era dels pocs que donava la cara antifranquista.

    
Fernández Deu-Vostè es va asseure en el consell de ministres amb Franco ¿Se li feien veure a Franco les opinions discrepants? O quan presidia els consells de ministres, tothom callava la boca i es feia el que ell deia?

    
Utrera-No, el que callava sempre era ell. Tot just pronunciava una paraula. Aquesta és l'etapa del règim que jo lamento recordar.

    
Fernández Deu-Llavors les últimes decisions caben atribuir-més als del consell de ministres que al propi Franco.

    
Utrera-Jo crec que sí.

    
Carlos Fuentes-Sr Utrera, li agraeixo la seva trucada. Vostè ha anomenat com un teleespectador més.

    
Utrera-Com un teleespectador més, respectant totes les opinions. Totes les opinions. Encara que tingui 87 anys, aquests 87 anys acabaran amb la meva veritat dins el meu cor i de la meva memòria.

    
Carlos Fuentes-Doncs ho agraeixo de cor, i com vostè diu, respectant totes les opinions.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

CONGRATULACIONES POR VUESTROS COMENTARIOS